
Een journaliste van het Oostenrijkse vakblad Regal, dat zich richt op de retail- en groothandel in het land, bracht vorige week een bezoek aan Nederland en België. Hierbij liet zij zich informeren over de mogelijkheden van en de wereld achter de Conference-peer.
Het persbezoek vond plaats in het kader van de Conference-campagne van de NFO en het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Deze campagne, die al loopt sinds begin 2020, richt zich op het promoten van Nederlandse en Belgische Conference-peren in Duitsland en Oostenrijk. In dit kader werd vorige week een persreis georganiseerd voor journalisten uit de betreffende landen.
Programma
Journaliste Verena Schneeweiss van het Oostenrijkse vakblad Regal – dat zich richt op de retailmarkt in het land en een oplage van 27.000 exemplaren heeft – dompelde zich daartoe onder in de wereld van de Conference-peer. Op dinsdag 4 februari bracht zij een bezoek aan België.
Woensdag 5 februari stond onder meer een bezoek aan het Fruit Research Centre in Randwijk op het programma. Dirk van Hees van Fruitconsult vertelde de journaliste over de activiteiten van het onderzoekscentrum en over de omvang van en de ontwikkelingen binnen de Conference-teelt in Nederland. Hierbij werden vooral de unique selling points van de peer benadrukt: consumenten kunnen ‘m hard en ‘cracky’ eten, maar ook even laten liggen zodat ‘ie zacht en sappig is.
Lage footprint
Van Hees vertelde ook over hoe Nederlandse telers een stabiele perenproductie kunnen garanderen en handelaren een betrouwbaar aanbod kunnen bieden. Hierbij ging hij onder meer in op de nachtvorstberegening in het voorjaar. Ook lichtte hij toe hoe telers anticiperen op de klimaatverandering en de langere droge perioden die zich voordoen. Hagelnetten, maar ook druppelirrigatie-systemen en irrigatie op basis van sensoren winnen hierdoor terrein.
Daarnaast legde van Hees uit dat zo min mogelijk gewasbeschermingsmiddelen worden ingezet om ziekten en plagen tegen te gaan. “We doen veel onderzoek gericht op de inzet van natuurlijke vijanden, om ziekten en plagen onder controle te houden. Daarnaast werken we met speciale spuittechnieken om ervoor te zorgen dat er geen middel in het milieu komt.”
Goed zijn in alles
Daarna bracht de delegatie een bezoek aan het teeltbedrijf van de familie Van Haarlem in Buurmalsen. Zij telen zo’n 60 hectare Conference-peren. Erik en Gerwin van Haarlem vertelden hoe ze dit aanpakken en waar voor hen de grootste uitdagingen liggen. Ook vertelden de ondernemers hoeveel en welke arbeid de teelt van Conference vergt en hoe zij in de loop der jaren steeds duurzamer zijn gaan werken. De Regal-journaliste vroeg hen onder meer wat je als ondernemer in huis moet hebben om succesvol Conference-peren te kunnen telen. “Je moet goed zijn in álles”, benadrukte Erik van Haarlem. “Ook een brede en open blik richting de wereld is cruciaal. Daarbij moet je zien te dealen met de klimaatverandering. En we zijn weliswaar tevreden, maar feit is dat het telen van fruit enorm veel risico’s met zich meebrengt. Alleen al vanwege het feit dat je in de openlucht teelt. Daarnaast is het waarborgen van de kwaliteit met minder gewasbeschermingsmiddelen een grote uitdaging, net zoals het invullen van de arbeidsbehoefte.”
Meerdere artikelen en resultaten campagne
Naar aanleiding van de persreis zal een artikel verschijnen in het blad Regal, maar zullen ook artikelen worden aangeboden aan enkele andere Oostenrijkse B2B-bladen die zich richten op retail, speciaalzaken en handelsbedrijven in fruit.




