The Greenery en BelOrta gaan samenwerken in FreshAlliance. Het gaat hierbij om een Transnationale Unie van Producentenorganisaties (TUPO). Dit is een flexibele vorm van samenwerking waarbij beide organisaties hun zelfstandigheid behouden en tegelijk meerwaarde willen creëren voor telers en klanten, zo schrijven beide partijen in een persbericht. Er wordt benadrukt dat géén sprake is van een fusie.
De afzetorganisatie bekrachtigden hun samenwerking afgelopen dinsdag officieel met de oprichting van FreshAlliance. Gisteren passeerde de oprichtingsakte bij de notaris. Zodra op basis hiervan de erkenning is goedgekeurd, kan FreshAlliance officieel van start.
De beide partijen onderstrepen dat FreshAlliance géén fusie is. Beide coöperaties blijven zelfstandig bestaan, met behoud van hun eigen structuur, ledenbasis en merken. De samenwerking richt zich op thema’s waar meerwaarde kan worden gerealiseerd; bijvoorbeeld afzet, duurzaamheid, innovatie en data.
Antwoord op veranderende markt
De samenwerking is volgens de afzetorganisaties een antwoord op de consolidatie en schaalvergroting bij retail en handel. “Door de samenwerking, verbeteren The Greenery en BelOrta hun geografische spreiding en risicoprofiel. Daarmee ontstaat een nog aantrekkelijkere propositie voor telers én klanten”, zo wordt gemeld in het persbericht. “FreshAlliance is een groeipad naar betere afzetmogelijkheden, waarin beide coöperaties de ambities hoog leggen: telers toekomstbestendig positioneren, klanten productbeschikbaarheid met innovatieve oplossingen bieden, met als doel een aantrekkelijke partij voor klant en teler op de Europese markt.”
Lees hier het volledige persbericht op de website van The Greenery.
Foto: links David Markowski (CEO The Greenery) en rechts Phillipe Appetans (CEO BelOrta) na het ondertekenen van de oprichtingsakte van FreshAlliance.

