‘Geen bio, maar duurzaam’

18 november 2025

Smaak is de belangrijkste reden waarom klanten voor een bepaald appelras kiezen, vertelde Roland Schmitz Hübsch tijdens de bijeenkomst van de NFO-kring Zuid(west) op 13 november in Kapelle. Naast zijn 29 ha grote fruitteeltbedrijf runt hij een grootschalige huisverkoop tussen Bonn en Keulen (Duitsland), waar hij al zijn fruit verkoopt.  

Sinds september 2024 heeft hij een nieuw verkoopargument waarmee hij klanten naar zijn winkel lokt. Als eerste Duitse fruitteeltbedrijf is hij door Fair’n Green als duurzaam gecertificeerd. Het uit de wijnbouw afkomstige certificaat richt zich op duurzaamheidsmaatregelen die de CO2-voetafdruk verlagen. Schmitz Hübsch kiest bewust voor deze manier van verduurzamen in plaats van biologische teelt. Biologische teelt is immers niet direct beter als het gaat om CO2-uitstoot.
In de uitingen richting klanten laat hij zien hoeveel hij al gewonnen heeft als het gaat om CO2-uitstoot. Terwijl een kilo appels uit Nieuw-Zeeland, voordat deze bij een Duitse consument in de boodschappentas belandt, 800 gram CO2 verbruikt, is dit voor een Duitse appel slechts 300 gram CO2. Na de investering in zonnepanelen, een waterbassin, duurzame verpakking en houtsnippers uit de boomgaard voor verwarming komt Schmitz Hübsch op slechts 134 gram CO2 per geproduceerde appel. Met het Fair’n Green certificaat is dit een goed onderbouwd verkoopargument.