Consumenten gaven in 2022 15% meer geld uit aan voeding. Ook de uitgaven voor duurzaam voedsel stegen, maar met 13% naar verhouding minder hard. Het aandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselaankopen daalde van 19% naar 18%. Opvallend is dat de aankopen van duurzaam vers fruit in supermarkten juist iets stegen; van 19,3% in 2021 naar 20,0% in 2022. Bijna de helft daarvan was On the way to Planetproof-gecertificeerd. Daarna zijn Biologisch, Rainforest Alliance en Fairtrade de meest voorkomende keurmerken bij vers fruit.

In totaal besteedden Nederlandse consumenten in 2022 58,5 miljard euro (+15% t.o.v. 2021) aan voedsel in supermarkten, foodservice en speciaalzaken. Daarvan werd 10,8 miljard euro (+13% t.o.v. 2021) besteed aan duurzaam voedsel. Het gaat dan om producten met de keurmerken ASC, Beter Leven, Biologisch, Fairtrade, MSC, On the way to Planetproof, Rainforest Alliance en Vrije Uitloop.
Supermarkten zijn met bijna 40 miljard euro aan bestedingen het belangrijkste verkoopkanaal van voedsel. Aan vers fruit besteden consumenten in supermarkten in 2022 2,2 miljard euro, waarvan 433 miljoen euro duurzaam fruit.

Kijk voor meer informatie op agrimatie.nl.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 21 september 2023 - 16:30