Dit voorjaar werd het startschot gegeven voor ‘Een handje zomer’; een Europese promotiecampagne voor zachtfruit. De campagne richt zich specifiek op jongeren, die worden benaderd via kanalen die deze doelgroep veel gebruikt: sociale media, online omgevingen en (micro) influencers. De focus in de campagne ligt op zachtfruit als gezond tussendoortje, bijvoorbeeld in combinatie met sport en actieve momenten. Het eerste jaar van de campagne laat veelbelovende resultaten zien.
Het bereik van de campagne blijkt groot. Opvallend is ook dat rode bessen en bramen goed scoren en meer aandacht krijgen dan vooraf verwacht.
Het is nog te vroeg voor cijfers aangaande de impact op de consumptie, maar daar wordt wel onderzoek naar gedaan. Voor betrokken telers en financiers, zoals Teun van Zuilen, is juist die effectiviteit richting de doelgroep een belangrijk aandachtspunt.
Acties bij supermarkten
Naast online en sociale media wordt de campagne steeds zichtbaarder op de winkelvloer. Binnenkort start een fysieke promotieactie bij SPAR, terwijl Jumbo een online promotiecampagne voert. Zo wordt de boodschap van de campagne ook direct bij de consument gebracht.
Communicatiemiddelen voor telers
Voor u als teler is een volledig pakket aan communicatiemiddelen beschikbaar, waarmee u zelf de campagne kunt ondersteunen. Alle materialen zijn te vinden in de EU Berries toolkit.
Over de campagne
De campagne kent zes partners, waaronder de NFO, ZLTO en GroentenFruit Huis. De financiering komt van marktpartijen – waaronder Berrybrothers – en de uitvoering is in handen van een klein projectteam (bestaande uit Paul Ras, Wilco van den Berg en Mark de Jong, ondersteund door Foodcabinet en Markteffect).
In dit bericht vindt u meer achtergrondinformatie over de Europese zachfruitcampagne.


