Nu de eerste oogstmedewerkers weer richting hun thuisland vertrekken, moet dit ook weer bij RNI worden doorgegeven. Via de webapplicatie MyRNI kunnen internationale werknemers nu zelf hun gegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) wijzigen. Een bezoek aan het RNI-loket is daardoor niet meer nodig.

Zelf gegevens wijzigen in de RNI

Werknemers die korter dan 4 maanden in Nederland verblijven, worden ingeschreven in de RNI. Daarmee beschikken ze over een burgerservicenummer (BSN), waarmee ze vervolgens een DigiD kunnen aanvragen. Dankzij de nieuwe webapplicatie MyRNI kunnen zij, na inschrijving in de RNI, hun gegevens nu zelf online beheren, zonder tussenkomst van de werkgever of een RNI-loket.

Wat is MyRNI?

MyRNI is een webapplicatie waarmee niet-ingezetenen zelf hun tijdelijke verblijfadres en contactgegevens kunnen bekijken en wijzigen. Ook kunnen zij aangeven dat ze Nederland hebben verlaten en bij terugkeer in Nederland weer hun nieuwe tijdelijke verblijfsadres doorgeven. Dit alles kan volledig online, op elk moment en in hun eigen taal. MyRNI herkent automatisch de taal van de browser en toont daardoor de pagina in de taal van de gebruiker. Zo wordt het proces eenvoudiger voor werknemers en werkgevers, een bezoek aan een RNI-loket is immers niet langer nodig.

Klik hier om naar MyRNI te gaan.

DigiD: essentieel voor gebruik MyRNI

Voor het gebruik van MyRNI is DigiD nodig. Met een DigiD kunnen werknemers veilig online zaken regelen met de overheid, zoals het afsluiten van een zorgverzekering en het aanvragen toeslagen bij de Belastingdienst. Op WorkinNL staat uitgelegd wat een DigiD is en hoe jouw internationale werknemers dit kunnen aanvragen. Deze informatie is beschikbaar in het Nederlands en Engels en wordt binnenkort uitgebreid met andere talen. Wil je jouw werknemers die in de RNI staan ingeschreven direct doorverwijzen naar het DigiD aanvraagformulier? Ga dan naar https://digid.nl/en/aanvragen_buitenland.