Nederlandse kochten in 2020 9 procent meer groenten en fruit ten opzichte van het jaar daarvoor. Met name tweeverdieners en alleenstaanden onder de 40 jaar zijn meer groenten en fruit gaan eten. In het kader van de nieuwe campagne Geef kleur door, waar ook de NFO aan deelneemt, analyseerde GroentenFruit Huis marktdata van GfK.

Tweeverdieners en jonge alleenstaanden onder de 40 jaar kochten respectievelijk 17 procent en 14 procent meer verse groenten en fruit in 2020. Normaal eten jongeren vaak buiten de deur. Nu dat door corona niet kan, wordt er meer thuis gekookt. Bij huishoudens met een laag inkomen is de laagste groei in groenten- en fruitaankopen te zien.
Wat ook opvalt is dat de verkoop van onbewerkte verse groenten en fruit gemiddeld sterker steeg (12%) dan die van bewerkte groenten en fruit (8%). Omdat mensen nu meer thuis zijn, nemen ze meer tijd om zelf te koken en groenten te snijden.
Ook in de verkoop van biologische groenten en fruit is een stijging te zien. Nederlandse huishoudens kochten gemiddeld 12 procent meer biologische groenten en 23 procent meer biologisch fruit. Ondanks deze forse stijgingen ligt het aandeel biologisch binnen het totaal gekochte volume groenten op 5 procent, terwijl het aandeel biologisch fruit slechts uitkomt op 2 procent.
Ook in de categorie verspakketten en maaltijdboxen is een forse stijging te zien, respectievelijk 21 en 30 procent. Het aantal klanten dat dergelijke pakketten koopt steeg met respectievelijk 12 en 10 procent. De grootste kopers van verspakketten zijn huishoudens met jonge kinderen en met een hoog inkomen.

Campagne ‘Geef Kleur Door
Op 7 april trapten het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet een nieuwe campagne af: ‘Geef Kleur Door’. Ook de NFO neemt hieraan deel. Doel van de campagne is de consumptie van groenten en fruit het komende half jaar een nog grotere impuls te geven. De deelnemende partijen roepen gemeenten, instellingen, bedrijven én consumenten op om te zorgen dat er overal en op elk moment groenten en fruit beschikbaar zijn voor iedereen. Kijk voor meer informatie over de campagne op geefkleurdoor.nl.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 13 april 2021 - 16:34