Naast verkoop via retail en de veilingklok is The Greenery dit jaar gestart met een webshop waar afnemers snel en overzichtelijk zaken kunnen doen. Ook speelt de klok weer een prominentere rol. “We hebben ervoor gekozen om naast de afzet richting retail een stabiele aanvoer voor de veilingklok te realiseren. Tijdens het teeltseizoen is gezorgd dat er altijd product voor de veilingklok werd geplaatst. Zowel bij telers als bij afnemers is er de wens om voor een actuele dagprijs te kopen en verkopen. We zien dat het aantal kopers voor de klok toeneemt. Als je kijkt naar de totale verkoop van kleinfruit is de veilingklok na de retail het tweede grootste platform waarmee we kleinfruit verkopen”, vertelt Aad van Dijk van The Greenery.

“Een nieuw verkoopinstrument is de webshop. Het geeft kopers de gelegenheid snel te schakelen. In een paar klikken is het product gekocht en omdat de prijs direct bekend is geeft dat de mogelijkheid om gelijk met een vervolgklant zaken te doen. Ook is na aankoop direct duidelijk waar het product verladen kan worden. Bij elkaar scheelt dat toch weer enkele telefoontjes”, aldus Van Dijk.
Het zijn vooral de bedrijven die meer structuur en regelmaat willen die zaken doen via de webshop. Vooralsnog is de webshop alleen voor bestaande klanten van The Greenery beschikbaar, maar Van Dijk sluit niet uit dat deze in de toekomst voor meer klanten opengesteld wordt. De webshop is een platform dat nog volop in ontwikkeling is en procentueel gezien is nog maar een klein deel van het kleinfruit via dit kanaal verkocht. “Vanuit een traditionele sector moet dit echt nog zijn weg vinden. Het is niet zo dat volgend jaar ineens 20 procent van het kleinfruit via de webshop zal worden verkocht, maar het gemak gaat het wel winnen”, verwacht Van Dijk.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 11 november 2021 - 14:54