Albert Heijn heeft vorig jaar voor het eerst sinds jaren ingeboet aan marktaandeel. Dat bedroeg in 2017 nog 35,3%, dat vorig jaar is afgenomen tot 34,7%. Op het eerste gezicht een kleine verschuiving, maar in het jaarlijkse overzicht van marktonderzoeksbureau Nielsen is een verschil van een half procent een grote verschuiving. Het gros van de supermarkten wint of verliest amper een tiende van een procent.
Ondanks het verlies aan marktaandeel blijft Albert Heijn boven twijfel marktleider. Jumbo realiseerde vorig jaar een marktaandeel van 19,1%, een toename van 0,4% ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is niet alleen autonoom gebeurd, maar ook met de overname van een groot deel van de Emté supermarkten. Het verklaart ook de relatief sterke stijging van het aantal winkels van 583 naar 618. Coop heeft ook een deel van Emté overgenomen, wat is terug te zien in de stijging van het aantal winkels van 263 naar 290. Het aantal filialen van Albert Heijn steeg ondanks het kleinere marktaandeel van 962 naar 970. Overigens is Kruidvat de keten met de meeste winkels.

De daling van het marktaandeel is voor een groot deel ten goede gekomen aan de discounters. Aldi realiseerde met vijf vestigingen meer 0,1% meer marktaandeel; in totaal 6,8%. Lidl doet het beter. Met eveneens vijf winkels meer steeg het marktaandeel van 10,4% naar 10,9%. Plus en Dirk/Dekamarkt zijn met 6,4% respectievelijk 5,5% de grotere onder de kleine service-supermarkten. De overige hebben landelijke marktaandelen van 1% tot 3%. Dit zijn veel regionale retailers, het marktaandeel in hun regio zal daarom hoger uitvallen.

Tabel. Marktaandelen

  Marktaandelen Winkelaantallen

 

  2017 2018 week 52-2017 week 52-2018
Albert Heijn 35,5% 34,7% 962 970
Jumbo 18,7% 19,1% 583 618
Plus 6,4% 6,4% 260 263
Aldi 6,7% 6,8% 490 495
Lidl 10,5% 10,9% 412 417
Overig 22,2% 22,1% 1.244 1.274

Bron: Nielsen

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 29 januari 2019 - 19:07