In Nederland wordt via De Fruitigste-campagne de consument geïnformeerd. In Vlaanderen gaat de VLAM nu ook van start met een promotiecampagne om fruit van eigen bodem te eten. Net als in Nederland, wordt ook de Vlaamse consument meer bijgebracht over bewustwording, consumptie en imagoverbetering. Via radio, online video’s en op de winkelvloer wordt de Vlaming erop attent gemaakt dat fruit uit Vlaanderen lokaal wordt geteeld, vers en lekker is. De campagne heeft als boodschap “Koop je appels of peren, kies dan voor ‘van bij ons’!”

Weinig kennis
Hoewel de appel al jarenlang de meest gegeten fruitsoort is in Vlaanderen (7,9 kg per persoon per jaar, vergelijkbaar met de Nederlandse consumptie), weten de inwoners er weinig van. Opmerkelijk in een nulmeting die in België is uitgevoerd denkt bijvoorbeeld 31% dat Pink Lady uit een Belgische boomgaard komt. Slechts de helft van de Vlamingen kan vertellen wanneer het seizoen van appels en peren begint. VLAM-woordvoerster Liliane Driesen: “Dit zijn opmerkelijk bevindingen als je weet dat 46% aangeeft dat het land van herkomst belangrijk is bij de aankoop van fruit.”
Vanaf deze maand gaat de promotie van start, die wordt gefinancierd door Vlaamse fruittelers en de overheid. De campagne zal 2 jaar duren en na evaluatie wordt de campagne misschien nog een jaar verlengd. Het budget dat voor deze campagne is uitgetrokken is ongeveer €300.000,- incl. BTW, waarvan €200.000,- van de overheid.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 3 oktober 2019 - 17:14