Het Amerikaanse fruitteelt- en handelsbedrijf Stemilt doet rijpheidsremmers op peren in de ban. Het bedrijf gaat juist inzetten op de verkoop van eetrijpe peren. “Peren zijn vaak een uitdaging voor de supermarkt, juist omdat ze vaak nog niet rijp zijn op het moment dat de consument een keuze moet maken. Consumenten verwachten een eetrijp product en niet een vrucht die pas na een week rijp is”, aldus Roger Pepperl van Stemilt. “We ontdekten dat peren die behandeld zijn met anti-rijpingsproducten nooit hun optimale smaak en rijping bereiken. Bij peren begint, onder normale omstandigheden, het rijpingsproces als ze uit de cel komen. Bij met rijpingsremmers behandelde peren gebeurt dit niet.”
Onder de noemer Operation Flavor is een ready-to-eat-concept ontwikkeld waarbij peren in rijpingscellen onder invloed van ethyleen op een optimale rijpheid voor verkoop worden gebracht. Dit seizoen worden de eerste peren volgens dit concept vermarkt. Met succes volgens Pepperl: “Smaak is de enige oplossing voor supermarkten om succesvol te zijn in de verkoop van peren.”

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 5 maart 2019 - 14:26