Volgens nogal wat Duitse consumenten is de Nederlandse land- en tuinbouw weliswaar succesvol en productief, maar tegelijkertijd wel erg technologisch en industrieel van karakter. Landbouwraad Peter Vermeij, die de afgelopen jaren vanuit de Nederlandse ambassade in Berlijn werkte, laat in zijn afscheidsinterview weten enige zorgen te hebben over het imago van de Nederlandse agrofoodsector.

De Duitse markt is met afstand het grootste afzetgebied van de Nederlandse agrofoodsector. De afzet is afgelopen jaren verder gegroeid, maar dat biedt geen garantie voor de toekomst.

“Nederlandse bedrijven die hier producten verkopen, moeten een goed verhaal kunnen vertellen. Over de duurzame productiewijze in Nederland, de kwaliteit van hun product, eventuele toevoegingen. Wees transparant en zorg dat je verhaal aansluit bij de ideeën en wensen van je afnemers in Duitsland. Daar ontbreekt het soms aan.”

De stikstofdiscussie doet er geen goed aan. Duitse consumenten vragen zich af of voedingsmiddelen uit Nederland gezond zijn, terwijl de sector juist in hoog tempo verduurzaamt. Dat verhaal moet beter verteld worden, vindt Vermeij.

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 2 augustus 2022 - 11:35