Albert Heijn streeft duurzaamheid na op alle fronten. Gisteren presenteerde de supermarktketen het duurzaamheidsverslag 2022. Twee nieuwe ontwikkelingen hierin zijn de B Corp Certificering en het experiment met true pricing. De hoogste baas van Albert Heijn, Marit van Egmond, presenteerde het duurzaamheidsverslag: “Ik geloof in duurzame ketens met eerlijke prijzen.” Fruitteelt was bij deze presentatie aanwezig.
Als het gaat om certificering kennen telers vooral het keurmerk Beter voor Natuur&Boer, maar Albert Heijn wil zelf ook gecertificeerd worden. Dat doen ze met het internationale keurmerk B Corp. Dit keurmerk richt zich op ethische bedrijfsvoering, milieu en op de juiste behandeling van medewerkers. Van Egmond verwacht dit keurmerk binnen een jaar te kunnen halen. “Het is voor ons een mooi middel om verdere stappen te gaan zetten. We zijn nu op weg naar certificering en hebben al veel stappen gezet. Het certificaat richt zich vooral op onze eigen bedrijfsvoering en zal verder niet direct effect hebben voor onze leveranciers”.
Het experiment met true pricing is een ander experiment dat Albert Heijn afgelopen jaar nam. Vanaf vandaag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Zaandam, Wageningen en Groningen een kop koffie tappen voor de ‘echte prijs’ ofwel ‘true price’. Klanten zien twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de true price. Dit is de normale winkelprijs plús de milieu- en sociale kosten. Albert Heijn wil met dit experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten.
Gesloten keten
Albert Heijn gelooft in gesloten ketens, met een duurzame relatie tussen Albert Heijn en boeren en telers. De retailer gaat daar ver in. Zo is Albert Heijn eigenaar van het appelras Sprank en heeft daarmee ultieme zeggenschap in de keten rond dat ras. Van Egmond: “We willen alles in de keten zelf regelen. Dat kunnen we niet alleen. Veel van onze leveranciers leveren al ruim 20 jaar aan ons. We willen een duurzame samenwerking en een gesloten keten met een duidelijke meerwaarde voor de teler. Daarom werken met langdurige contracten met lange opzegtermijnen.”
Beter voor
Albert Heijn heeft in de afgelopen jaren Beter voor Natuur&Boer ontwikkeld en neergezet. Van Egmond: “We zijn in 2017 begonnen en hebben ‘Beter voor’ keten voor keten opgebouwd. Een belangrijke succesfactor is de waardering die telers krijgen voor hun inspanningen. We zijn nu op het punt gekomen dat we ‘Beter voor’ ook beschikbaar willen stellen aan andere supermarktketens. Er zal een stichting komen die beter voor zal gaan beheren”. Op de vraag van de NFO of Albert Heijn dan zelf weer een nieuw keurmerk zal ontwikkelen om zich in de markt te kunnen blijven onderscheiden reageerde Albert Heijn als volgt: ‘Neen, dat gaan we niet doen. We willen onze kennis en ervaring beschikbaar stellen voor andere retailers. Het zou goed zijn voor Nederland als ook anderen dat oppakken. We vinden dat er ook een betere prijs voor de telers tegenover moet blijven staan.’