De consumptie van verse groenten en fruit binnen de EU blijft voorlopig onder druk staan. Dat blijkt uit de meest recente consumptietrends, die zijn besproken in Freshfel Europe, the European Fresh Produce Association. Deze trends in de lidstaten coveren 75 procent van de EU-bevolking. Hoewel het momentum voor consumptiegroei positief is, zijn er diverse zaken die een switch naar gezondere en duurzamere voeding belemmeren voor Europese consumenten. Dat meldt Freshfel Europa in een persbericht.
De nieuwste bevindingen van de Freshfel Europe Consumption Monitor laten zien de gemiddelde consumptie van verse producten in 2021 uitkwam op 364 gram per hoofd van de bevolking per dag. Dit cijfer zou in 2022 met ongeveer 10 procent kunnen dalen, wanneer de definitieve data van vorig jaar bekend zijn. Dit is volgens Freshfel Europe vooral zorgwekkend omdat deze hoeveelheid ver beneden het minimum van 400 gram ligt; de aanbeveling van de WHO. De lage cijfers komen voort uit de lagere consumptie door millennials en de jongste generaties. Ook de groente- en fruitconsumptie onder de bevolking in de lagere inkomensklassen is een bijzonder punt van zorg, onder de huidige zware economische omstandigheden. Het informeren van consumenten over het belang van gezonde, betaalbare en duurzame voeding, heeft daarom prioriteit voor Freshfel Europe, maar ook voor de retailerorganisatie EuroCommerce en de consumentenorganisatie BEUC. Ook zij woonden de bijeenkomst van Freshfel Europe bij.
Fundamentele misvatting
Alle EU-lidstaten hebben te maken met een economische crisis als gevolg van de oorlog in Oekraïne en het groeiende protectionisme in de wereld. Dit heeft grote gevolgen voor de koopkracht van consumenten en zorgt ervoor dat zij bezuinigen op levensmiddelen. Zij neigen nu meer naar goedkopere en minder gezonde voeding.
Philippe Binard, algemeen afgevaardigde van Freshfel Europe, onderstreept dat bij consumenten sprake is van een fundamentele misvatting over de prijzen van groenten en fruit in het supermarktschap. “Groenten en fruit zijn de meest betaalbare producten en hebben ook onbetwiste voordelen voor gezondheid en milieu. De prijs en waarde van verse producten zijn zeer aantrekkelijk in het voedingsassortiment”.
Hij geeft ook aan dat de groenten- en fruitprijzen, in vergelijking tot andere voedingscategorieën, minder omhoog gingen dan de gemiddelde inflatie.
Tijd voor actie
Volgens Freshfel Europe is het zaak dat actie wordt ondernomen en is het belangrijk om voort te bouwen op de hernieuwde interesse onder consumenten voor het bereiden, koken en eten van een grote variëteit aan groenten en fruit. Deze hernieuwde belangstelling ontstond tijdens de Covid-pandemie.
Lees hier het volledige bericht van Freshfel Europe.