Het omzetaandeel van producten met een keurmerk in de supermarkt groeit. In 2022 was dit goed voor 22,3 procent van de totale voedingsomzet van supermarkten. De omzet in AGF-producten met een keurmerk liet de sterkste groei zien, namelijk 19,2 procent. Ondanks de inflatie kiezen consumenten bij het boodschappen doen dus wel voor duurzaam. Een en ander blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail over 2022, die werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Circana.
De omzet van duurzamere voeding in de supermarkt steeg vorig jaar met 11 procent. Dat is fors meer dan de totale omzetstijging van de supermarktbranche, die uitkwam op 4,8 procent. Als gevolg hiervan is het omzetaandeel van producten met een duurzamer keurmerk binnen de totale voedingsomzet in supermarkten dus gestegen, naar de genoemde 22,3 procent. De totale omzet van producten met keurmerk steeg in 2022 naar 7 miljard euro.
De omzet in AGF-producten met een keurmerk liet de sterkste groei zien, namelijk 19,2 procent. Desondanks is het omzetaandeel in deze categorie nog laag (13,2 procent) in vergelijking tot andere productgroepen. Bij ei en vis komt dit aandeel bijvoorbeeld uit op ruim 80 procent.
Bekijk hier het volledige rapport Monitor Keurmerken Retail.
Bron: Circana