In het tweede coronajaar nam de Nederlandse consumptie van verse groenten en fruit met 3 procent toe, zo blijkt uit de analyse van GroentenFruit Huis over 2021. Gezond eten met groenten en fruit staat onverminderd in de belangstelling. Huishoudens kochten in het afgelopen jaar 3 procent meer groenten en fruit voor hun maaltijden thuis. De consumptie buitenshuis viel met 2 procent ook wat hoger uit dan een jaar eerder, maar bleef door de coronamaatregelen nog wel ver achter op het niveau van pre-corona (2019). 

Sinds het begin van de coronapandemie staat gezond eten hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlander en groeide de vraag naar verse groenten en fruit. In 2020 nam de consumptie al met 4 procent toe. Consumenten gingen thuis meer aan de slag met groenten en fruit. Ook in 2021 kon er voor een deel van het jaar niet buiten de deur worden gegeten. Restaurants en catering serveerden weliswaar 2 procent meer groenten en fruit dan in 2020, maar vergeleken met 2019 was het nog ruim 40 procent minder. De verschillen tussen bedrijven in de out of home markt zijn groot. Restaurants kochten in het afgelopen jaar weer wat meer groenten en fruit dan een jaar eerder. De inkoop door cateraars viel door het vele thuiswerken zelfs nog lager uit dan in 2020. 

Online en lokaal
Nederlanders ervaren de voordelen van online boodschappen doen. Tijd besparen en alles in één keer bestellen vallen duidelijk in de smaak. In 2021 nam de verkoop van groenten en fruit online vergeleken met voorgaand jaar met 40 procent toe. De banaan staat op de eerste plek in het online boodschappenmandje van vers fruit. In 2021 werd ruim 7 procent van de totale supermarktverkoop verse groenten en fruit online besteld. Naast groei in thuisbezorging weet de consument steeds vaker de teler te vinden om lokale producten te kopen. In 2021 kochten Nederlanders 20 procent meer groenten en fruit in een kleine winkel, kraam of automaat bij de producent. Het aandeel van dit verkoopkanaal in de totale consumentenaankopen van groenten en fruit bedraagt 2 procent. 

Verder belandden in 2021 vaker biologisch geteelde groenten en fruit in de boodschappenkar. Zo kochten Nederlanders 11 procent meer biologisch geteelde groenten en fruit ten opzichte van 2020, waarmee het aandeel biologisch momenteel uitkomt op 4 procent.

Bron: GroentenFruit Huis

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 18 januari 2022 - 16:33