Nederlandse consumenten geven steeds meer geld uit aan voedsel dat voorzien is van een duurzaamheidskeurmerk. In 2018 stegen de bestedingen met 7 procent. Agf doet daarin op gelijke tred mee. Opvallend is dat er een groot verschil is tussen de diverse afzetkanalen. Supermarkten zagen hun omzet van gecertificeerde agf in 2018 met 12 procent stijgen, waarbij het marktaandeel agf met keurmerk binnen dit kanaal met 1 punt steeg naar 9 procent. Binnen de foodservice, die overigens veel kleiner is dan supermarkten, daalde de omzet van duurzaam agf met maar liefst 20 procent. Slechts 2 procent van alle agf die binnen de foodservice verkocht wordt, heeft een duurzaamheidscertificaat. Ook speciaalzaken moesten, met een daling van 5 procent, flink inleveren. De totaalomzet van speciaalzaken is, net als die van de foodservice, slechts een tiende van die van de supermarkten.
Onder duurzaamheidskeurmerken wordt onder andere verstaan PlanetProof, biologisch, Beter Leven, Fairtrade, etc. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel, die in opdracht van het ministerie van LNV jaarlijks wordt opgesteld.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 31 oktober 2019 - 17:04